Lær å synge Solfège med oss!
 

Hva er solfège?  Hva er fordelene med å kunne solfège?   Å kunne  solfège har mange fordeler, som.:
- solfège utvikler gehøret, både når det gjelder tonehøyde og rytme.
- elever lærer å synge fra bladet.
- det blir lettere å spille et stykke når eleven allerede kan synge det han/hun   skal lære å spille.
- notelesing blir lettere ved å trene det relative systemet.
- solfège styrker tonalitetsfølesen og klangbildet.

Solfège er sangøvelser som bygger på solmisationsstavelsene do re mi fa sol la ti do. Solfège benyttes som hjelpemiddel ved notelesing, i sang og instrumentalundervisning. Det kan benyttes ved all musikkundervisning, samt i korsammenheng. 

Mange har barn som ønsker å kunne starte instrumental opplæring før barna kan noter. Da må man finne andre måter å lære på. Ved siden av å lytte til musikken og spille etter gehør, kan man synge sangene først på solfège. Dette styrker klangbildet og setter dem også på rett spor når det gjelder  notelesingen. 

Lær å synge Solfège med oss! forklarer barn og voksne på en enkel og grundig måte hvordan de kan lære solfège. Heftet er beregnet på barn i alderen 4 - 9 år, men kan selvfølgelig brukes av barn og voksne i alle aldre. Når barna har gjennomgått heftet skal de kunne synge solfège på de stykkene som de øver på til daglig. De skal også kunne spille stykkene i heftet fra en hvilken som helst tone på klaviaturet / instrumentet.. Barn som ikke er symbolmodne enda, kan følge med note bevegelsene opp eller ned, ved å peke på solfège notene i heftet. Dette kan de gjøre samtidig som de synger og lytter til tonebevegelsene. 

Solfège er utrolig berikende for musikkundervisningen og egner seg godt i gruppeundervisning som supplement til instrumental undervisningen (som hovedsakelig består av å lære instrumentet). For lærere vil dette heftet være enkelt å sette seg inn i. 

Heftet er i A4 format med illustrasjoner, og har  36 sider.
 

Les omtalen i Musikkpedagogen 4/2007 her...

 Klikk her for bestillingsinformasjon.

 

Om forfatteren

Kristin Dijkman har en solid akademisk musikkutdanning fra Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Wien, hvor hun studerte klaver konsertfag og klaverpedagogikk i 7 år, bl.a. med Prof. Graf Adnet og Prof. N. Flores.   Hun avsluttet sine studier i Wien med laud. 

Fra 1997 har hun tatt tilleggsutdanning i klaverundervisning etter Suzuki- metoden, og har hittil tatt eksamen i 4 av 5 nivåer. Hun startet i 1998 den første Suzuki pianogruppen i Norge med et komplett tilbud i klaverundervisning etter Suzuki- metoden. Mer om forfatteren finner du her.